اخذ رتبه پیمانکاری چیست؟

اخذ رتبه پیمانکاری چیست؟

 

یکی از مسائلی که در زمینه پیمانکاری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد اخذ رتبه پیمانکاری و رتبه بندی شرکت های پیمانکاری است . پیمان کاران همواره در تلاش هستند تا با اخذ گرید پیمانکاری بالاتر از مزایای بیشتری برخوردار شوند. از مهم‌ترین مسائلی که باعث می‌شود پیمانکاران به سمت اخذ رتبه پیمانکار بروند این است که اگر قصد دارند در پروژه‌های شرکت کنند که بخشی از بودجه آن و یا تمام بودجه آن توسط دولت تامین می شود حتماً باید رتبه پیمانکاری داشته باشند.

اخذ رتبه پیمانکاری sabtfori در کنار رتبه بندی شرکت قرار دارد که افراد حقوقی و حقیقی برای سنجش میزان کیفیت و کمیت شرکت خودشان نسبت به رتبه بندی آن اقدام می کنند. اخذ رتبه پیمانکاری و همچنین تمدید رتبه پیمانکاری نیز مانند رتبه‌بندی شرکت توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهور تعیین می شود.

 

اخذ رتبه پیمانکاری چیست؟
اخذ رتبه پیمانکاری چیست؟

اخذ رتبه پیمانکاری چگونه است؟

 

اخذ رتبه پیمانکاری در ۵ درجه انجام می‌شود که شرکت‌های پیمانکاری بر اساس ویژگی ها، توانایی ها و سوابق امتیازات دیگرشان می توانند موفق به اخذ رتبه های بین یک تا پنج شوند. اگر قصد اخذ رتبه پیمانکاری را دارید علاوه بر دانستن هزینه اخذ رتبه پیمانکاری و شرایط و مدارک اخذ رتبه پیمانکاری لازم است به چند نکته توجه داشته باشید که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

  • اولین نکته ای که باید برای اخذ رتبه پیمانکاری نسبت به آن دقت کنید این است که رتبه هایی که توسط شرکت ها میشوند ثابت نیستند و با توجه به عملکرد آنها ممکن است بهتر شوند و یا تنزل پیدا کنند.
  • یکی از نکات مهمی که در زمینه اخذ رتبه پیمانکاری باید یاد بگیرید این است که مهم ترین و تاثیرگذارترین معیار در رتبه بندی پیمانکاران تعداد افراد و نیروهای مهندسی می باشد که در هیئت مدیره شرکت های پیمانکاری مشغول به کار هستند.
  • یکی از نکات مهم دیگری که باید در این زمینه در نظر داشته باشید این است که برای اخذ رتبه پیمانکاری باید مدارک گوناگونی را آماده نمایید که از مهمترین آنها می توان به اظهارنامه مالیاتی شرکت پیمانکاری شما اشاره کرد.

اخذ رتبه مشاور چیست؟

 

در کنار شرکت های پیمانکاری شرکت های مشاور نیز وجود دارند که همانند شرکت های پیمانکاری که اخذ رتبه پیمانکاری برایشان مهم است برای شرکت های مشاور نیز اخذ رتبه مشاور و رتبه بندی مشاوران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. منظور از رتبه بندی مهندسین مشاور و یا گرید این است که تایید صلاحیت شخصیت‌های حقیقی و حقوقی بر اساس استانداردهای مشخص شده در قانون تایید شود.

اخذ رتبه مشاور برتر یعنی فرد دارای صلاحیت لازم برای خدمات مشاوره می باشد. در رتبه هایی که برای مشاوران در نظر گرفته می شود رتبه های آن ها بین ۱ تا ۳ وجود دارد. رتبه یا گرید ۱ یعنی بهترین مشاور و رتبه یا گرید ۳ یعنی بدترین و پایین ترین رتبه برای یک مشاور. اخذ رتبه مشاور نیازمند مدارک گوناگونی می باشد و در عین حال از مزایای بسیار زیادی هم برخوردار است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می نماییم.

  • رتبه بندی شرکتهای مشاور برای شرکت های گوناگون می تواند موجب موفقیت آنها در مناقصه های داخلی و خارجی باشد.
  • همچنین جالب است بدانید که بدون داشتن رتبه مشاور شرکت ها امکان بستن قرارداد و مراکز دولتی را ندارند و تسهیلات بانک ها و موسسات مالی نمی توانند استفاده کنند و اگر علاقه به استفاده از این شرایط دارند حتماً باید نسبت به اخذ رتبه مشاور اقدام سریع داشته باشند.
  • مزیت مهم و سوم اخذ رتبه مشاور این است که اگر شرکت شما بسیار خوبی داشته باشد سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی تمایل بیشتری برای همکاری با شما و انعقاد قرارداد خواهند داشت.

 

اخذ رتبه مشاور چیست؟
اخذ رتبه مشاور چیست؟

چرا رتبه بندی شرکت مهم است؟

 

مطمئنا برای شما هم این سوال پیش می آید که چه لزومی دارد نسبت به رتبه بندی شرکت ها  و اخذ رتبه بندی پیمانکاری و یا مشاور باید اقدام کرد. رتبه بندی شرکت ها یا همان گرید در حقیقت تشخیص صلاحیت شرکت ها می باشد.همچنین رتبه بندی شرکت ها باعث می شود تا آنها بتوانند از مزایای بسیار زیادی که این رتبه‌بندی برایشان فراهم می‌کند استفاده نمایند.

رتبه بندی شرکت ها در ۱۱ گروه انجام می گیرد و برای آن مدارک گوناگون مورد نیاز می باشد. مدارک مورد نیاز برای رتبه بندی شرکت های گوناگون متفاوت می باشد و شما باید متناسب با نوع شرکتتان نسبت به ارائه مدارک اقدام کنید. البته برخی شرایط و مدارک لازم برای رتبه بندی شرکت ها به صورت عمومی می باشد که دو نمونه از آنها را در زیر برای شما عنوان می‌کنیم:

  1. شرکت ها نباید هیچ گونه سوء پیشینه داشته باشند که منجر به اعمال محدودیت هایی برای کارهای آنها شود.
  2. مورد مهم تر در زمینه شرکت ها این است که هیچکدام از مدیران شرکت ها  نباید در مشاغل دولتی مشغول به فعالیت باشند.

همچنین لازم است بدانید که نحوه رتبه بندی شرکت ها و هزینه رتبه بندی شرکت ها توسط سازمان برنامه و بودجه مشخص می گردد.

 

منبع : https://sabtfori.ir/

درباره ی aqmlm