رتبه بندی شرکت چگونه انجام می شود؟

رتبه بندی شرکت چگونه انجام می شود؟

 

رتبه بندی شرکت در حقیقت معیاری می باشد که برای سنجش میزان قدرت و کیفیت خدمات و محصولاتی که یک شرکت ارائه می کند به کار می رود. با استفاده از رتبه بندی شرکت می‌توان به خوبی مقایسه ای داشت بین شرکتی که توانایی انجام خدمات ویژه و خاص را دارد و شرکتی که توانایی محدود برای ارائه خدمات دارد.

یکی دیگر از مهمترین فواید رتبه بندی شرکت ها در مناقصه ها و قراردادهای شرکت های دولتی با شرکت های خصوصی می باشد. البته قابل توجه است که شرکت های خصوصی دیگر نیز منع قانونی برای حضور شرکتهای فاقد رتبه یا با رتبه پایین در مناقصات و قراردادهای خود ندارند ولی طبیعتاً علاقه ای هم به بستن قرارداد با شرکت های رتبه پایین ندارند و تمایل دارند با شرکت هایی کار کنند که قبلاً خودشان را ثابت کرده باشند و رتبه بندی شرکت مناسب باشد.

از این موضوع به خوبی می‌توان برداشت کرد که هر چه رتبه بندی شرکت بالاتر باشد احتمال بستن قراردادهای دولتی و خصوصی با آن شرکت بیشتر است و احتمال پیروزی شرکت در مناقصات بالاتر میباشد و هر چه رتبه بندی شرکت پایین باشد شرایط سختی را این شرکت تجربه خواهد کرد.

 

شرایط و مدارک لازم برای رتبه بندی شرکت ها
شرایط و مدارک لازم برای رتبه بندی شرکت ها

شرایط و مدارک لازم برای رتبه بندی شرکت ها

 

نحوه رتبه بندی شرکت ها، مدارک لازم برای رتبه بندی شرکت ها و هزینه رتبه بندی شرکت ها مسائلی است که از اهمیت زیادی برخوردار است. نحوه رتبه بندی شرکت و هزینه آن بر اساس نوع شرکت انجام می شود. برای شرایط و مدارک لازم رتبه بندی نیز شرایط اختصاصی برای هر گروه از شرکت ها وجود دارد اما برخی از شرایط عمومی آن ها به شرح زیر است:

  • اولین موردی که شرکتها برای دریافت رتبه بندی باید نسبت به آن دقت داشته باشند این است که دو سوم اعضای هیئت مدیره آن شرکت حداقل دارای مدرک کارشناسی باشند.
  • دومین موردی که در رتبه بندی شرکت ها اهمیت دارد این است که حداقل از یک مهندس که دارای ۷ سال سابقه بیمه رد شده از یک شرکت دارای رتبه می باشد در هیئت مدیره شرکت جدید استفاده شود.
  • همچنین رتبه بندی شرکتها به این مورد هم بستگی دارد که دو نفر مهندس دارای سابقه بیمه و همینطور کار مرتبط با وظایف شرکت در آن حضور داشته باشند که دارای ۳ سال سابقه بیمه و کار باشند.
  • شرایط عمومی نیز برای رتبه بندی شرکت وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به عدم سوء پیشینه شرکت و عدم اشتغال مدیران شرکت در مشاغل دولتی اشاره کرد.

 

مراحل اخذ رتبه پیمانکاری
مراحل اخذ رتبه پیمانکاری

مراحل اخذ رتبه پیمانکاری

 

شرکت های پیمانکاری  گروهی از شرکت‌هایی هستند که رتبه بندی برای آنها انجام می‌شود.هدف از اخذ رتبه پیمانکاری یا همان اخذ گرید پیمانکاری این است که شرکت های پیمانکاری نشان دهند از نظر فنی و مالی کیفیت بسیار خوبی را دارند و در مناقصه ها بتوانند به آسانی پیروز شوند. برای اخذ رتبه پیمانکاری مناسب، شرکت ها باید شرایطی را در نظر داشته باشند.

رتبه بندی شرکت های پیمانکاری بین رتبه ۱ تا ۵ می باشد. هزینه اخذ رتبه پیمانکاری همانند رتبه بندی دیگر شرکت ها توسط سازمان برنامه و بودجه مصوب می‌شود. برای دریافت و اخذ رتبه پیمانکاری sabtorotbe شما باید شرایط و مدارک اخذ رتبه پیمانکاری را داشته باشید. از جمله مهمترین این مدارک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه درخواست اخذ گرید
  • ارائه کد اقتصادی شرکت
  • پیمانکار حتماً باید مدارک عمومی اخذ رتبه پیمانکاری را داشته باشد
  • هنگام ارائه مدارک مدیر شرکت باید مدارک تمام اعضای هیئت مدیره را تحویل دهد
  • تحویل مدارک عمومی از قبیل کپی شناسنامه، کپی کارت ملی و مدارک تحصیلی مدیر نیز لازم است.
  • همچنین باید آخرین اظهارنامه مالیاتی تحویل داده شود.

البته لازم به ذکر است برای تمدید رتبه پیمانکاری تمام این مدارک نیاز نیست.

 

مراحل اخذ رتبه مشاور
مراحل اخذ رتبه مشاور

مراحل اخذ رتبه مشاور

 

رتبه بندی شرکتهای مشاور یا رتبه بندی مهندسین مشاور نوع دیگری از رتبه بندی شرکتها می باشد. اخذ رتبه مشاور در حقیقت یک معیار بسیار خوب برای مشخص شدن توان مشاورین مختلف برای طراحی و نظارت بر اجرای امور می باشد. در حقیقت کسی که موفق به اخذ رتبه مشاور می شود دارد این موضوع را اثبات می‌کند که صلاحیت لازم را برای خدمات مشاوره ای دارد. هزینه اخذ رتبه مشاور بر اساس نوع شرکت متفاوت و گوناگون می باشد.

اخذ رتبه مشاور بر اساس صلاحیت های آنها بین رتبه های ۱ تا ۳ می باشد.رتبه بندی مشاوران مناسب باعث می شود که شرکت شما نشان دهد که از اعتبار بیشتری برای خدمات گوناگون برخوردار است. شرایط و مدارک اخذ رتبه مشاور برای هر رتبه متفاوت می باشد اما یک شرایط کلی برای اخذ رتبه مشاور وجود دارد که برخی از آنها را خدمت شما بیان می نماییم:

  • اولین شرط برای اخذ رتبه مشاور داشتن مهندسین ای تمام وقت و امتیاز آور می باشد.
  • شرکتی که قصد دارد نسبت به اخذ رتبه مشاور اقدام کند باید پروژه های شاخصی را تحویل گرفته باشد.
  • اعضای هیئت مدیره شرکت مورد نظر باید حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی و مرتبط با کار خودشان را داشته باشند.
  • شرکت مورد نظر باید از امکانات پشتیبانی مناسبی بهره می برد.

منبع : https://sabtorotbe.ir/%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d9%87-%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c/

درباره ی aqmlm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *